Załącznik do zarządzenia nr 5/2019r.
ZASADY I WARUNKI PRZYZNAWANIA PRACODAWCY ŚRODKÓW KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W SIERPCU W 2019 ROKU.
Użyte w niniejszych Zasadach terminy oznaczają:
1. Starosta – oznacza to działającego z jego upoważnienia Dyrektora Powiatowego Urzędu
Pracy w Sierpcu.
2. Komisja- oznacza to komisję do spraw rozpatrywania wniosków o przyznanie wsparcia
finansowanego ze środków KFS.
3. Ustawa- oznacza to ustawę z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018. poz. 1265 z późn.zm)
4. Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS) - oznacza to środki z Funduszu Pracy
przeznaczone na finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników
i pracodawców.
5. Pracodawca – oznacza to jednostkę organizacyjną, chociażby nie posiadała osobowości
prawnej, a także osobę fizyczną, jeżeli zatrudniają one co najmniej jednego pracownika.
6. Pracownik – oznacza to osobę fizyczną zatrudnioną przez pracodawcę na podstawie
umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Pracownikiem nie jest osoba współpracująca.*
7. Mikroprzedsiębiorca - oznacza to przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki: zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nie przekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych 2 lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 mln euro- zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 1 polskiej ustawy z dnia 6 marca 2018r. – Prawo przedsiębiorców ( Dz. U. z 2018r. poz.. 646 ze zm.)
8. Pomocy de minimis – oznacza to pomoc, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.Urz. Nr L 352,
z 24.12.2013, str.1), rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. Nr L 352, z 24.12.2013, str.9) lub we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy de minimis
w sektorze rybołówstwa i akwakultury, przyznaną temu samemu podmiotowi gospodarczemu w okresie 3 lat podatkowych, która łącznie z pomocą udzieloną na podstawie wniosku nie może przekroczyć równowartości 200 000 euro, w stosunku do podmiotu prowadzącego działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów 100 000 euro, w stosunku do podmiotu prowadzącego działalność w zakresie rybołówstwa i akwakultury 30 000 euro oraz w stosunku do przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w zakresie produkcji produktów rolnych 15 000 euro. Wartość pomocy jest wartością brutto, co oznacza, że nie uwzględnia się potrąceń z tytułu podatków ani innych opłat.
UWAGA! Z wyjaśnień MRPiPS:
Liczba zatrudnionych osób odpowiada liczbie „rocznych jednostek roboczych" (RJR), to jest liczbie osób pracujących w pełnym wymiarze czasu w danym przedsiębiorstwie lub w jego imieniu przez cały okres referencyjny, o którym mowa. Pracę osób, które nie przepracowały pełnego roku, pracę tych, którzy byli zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu, niezależnie od okresu jej trwania oraz prace pracowników sezonowych liczy się jako ułamkowe części jednostek RJR. Do personelu należą: - pracownicy, - osoby pracujące na rzecz przedsiębiorstwa jemu podporządkowanego i uznani za pracowników na mocy prawa krajowego, - właściciele-zarządzający, - partnerzy prowadzący regularną działalność
w przedsiębiorstwie i korzystający z przywilejów finansowych
w przedsiębiorstwie. Stażyści lub studenci uczestniczący w szkoleniu zawodowym na podstawie umowy stażu lub szkolenia zawodowego nie są uwzględniani jako personel. Czas trwania urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego również nie jest liczony.
I. Informacje podstawowe.
- Środki Funduszu Pracy w formie Krajowego Funduszu Szkoleniowego przeznaczone
są na finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców podejmowanego z inicjatywy lub za zgodą pracodawcy. - Priorytety wydatkowania KFS i limity środków na działania Powiatowego Urzędu Pracy finansowane z tego funduszu ustala Minister właściwy do spraw pracy.
- O środki KFS może wystąpić każdy pracodawca w rozumieniu przepisów ustawy
o promocji zatrudnienia (…) czyli podmiot zatrudniający pracownika na podstawie umowy o pracę. Nie jest pracodawcą podmiot prowadzący działalność gospodarczą
i niezatrudniający pracowników na podstawie umowy o pracę, współpracujący wyłącznie ze współmałżonkiem, zatrudniający osoby na podstawie umowy o dzieło. Kształceniem ustawicznym mogą być objęci jedynie pracownicy zatrudnieni świadczący pracę na dzień złożenia wniosku. - Urząd będzie przyznawał dofinansowanie ze środków KFS w 2019 roku pracodawcom, których wnioski spełniają wymagania określone przynajmniej w jednym z przyjętych priorytetów:
- Priorytet pierwszy – wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych
w powiecie sierpeckim zawodach deficytowych;
- Priorytet drugi – wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które nie posiadają świadectwa dojrzałości;
- Priorytet trzeci – wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników pochodzących
z grup zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zatrudnionych
w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego, wskazanych na liście przedsiębiorstw społecznych prowadzonej przez MRPiPS, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych pochodzących z grup, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o spółdzielniach socjalnych lub pracowników Zakładów Aktywności Zawodowej.
- W przypadku przedsiębiorstw społecznych:
- absolwenci CIS, KIS,
- osoby ubogie pracujące tj. osoby wykonujące pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie
i której dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu
o próg interwencji socjalnej uprawniający do korzystania z pomocy społecznej,
- osoby opuszczające młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
- osoby opuszczające zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich,
- osoby korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia
12 marca 2004r. o pomocy społecznej lub kwalifikujące się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniające co najmniej jedną z przesłanek określonych
w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej,
- osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003r.
o zatrudnieniu socjalnym,
- osoby opuszczające pieczę zastępczą oraz pełnoletni członkowie rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny
i systemie pieczy zastępczej,
- osoby z niepełnosprawnością – osoby z niepełnosprawnością w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji,
w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020,
- członkowie gospodarstw domowych sprawujący opiekę nad osobą
z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z nich nie pracuje ze względu na konieczność sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością,
- osoby niesamodzielne,
- osoby bezdomne lub dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań
w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020,
- osoby odbywające kary pozbawienia wolności,
- osoby korzystające z PO PŻ.
- W przypadku spółdzielni socjalnych:
- absolwenci CIS, KIS,
- osoby niepełnosprawne,
- osoby do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadające status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia w rozumieniu ustawy z dnia
20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- osoby, o których mowa w art. 49 pkt 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- osoby poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu lub niewykonujące innej pracy zarobkowej,
- osoby usamodzielniane, o których mowa w art. 140 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
9 czerwca o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz. U. z 2018r. poz. 998 i 1076).
- W przypadku Zakładów Aktywności Zawodowej do skorzystania ze wsparcia w ramach tego priorytetu uprawnieni są wszyscy pracownicy.
W przypadku spółdzielni socjalnych i przedsiębiorstw społecznych należy uznać te osoby, które przed podjęciem zatrudnienia w przedsiębiorstwie społecznym lub spółdzielni socjalnej spełniały określone przesłanki. Dotyczy to w szczególności osób bezrobotnych oraz osób poszukujących pracy (w tym przed ukończeniem 30 roku życia).
Wnioskodawca, ubiegający się o przyznanie środków z KFS musi złożyć oświadczenie do wniosku, że środki będą przeznaczone na kształcenie ustawiczne pracowników pochodzących z grup zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
- Priorytet czwarty – wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej.
o szczególnym charakterze – załącznik nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2008 Nr 237, poz. 1656 z późn. zm.)
- Priorytet piąty – wsparcie kształcenia ustawicznego instruktorów praktycznej nauki zawodu, nauczycieli kształcenia zawodowego oraz pozostałych nauczycieli, o ile podjęcie kształcenia ustawicznego umożliwi im pozostanie w zatrudnieniu.
Przy występowaniu o wsparcie na szkolenia nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu należy wykazać w formie pisemnego oświadczenia do wniosku, że wskazane szkolenia są szkoleniami branżowymi, realizowanymi na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty.
W przypadku szkoleń dla nauczycieli innych niż nauczyciele zawodu, status prawny szkoły kierującej na szkolenie nie jest istotny. Wnioskodawcą może być zarówno szkoła publiczna jak i niepubliczna.
Przy występowaniu o wsparcie na szkolenia nieobowiązkowe dla nauczycieli należy wykazać w formie pisemnego oświadczenia do wniosku, że wskazane szkolenia (przekwalifikowanie, nabycie nowych uprawnień, umiejętności) pozwola na pozostanie danego nauczyciela w zatrudnieniu.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą korzystać zarówno nauczyciele zatrudnieni na podstawie ustawy Karty nauczyciela jak i na podstawie innych umów spełniających wymogi KFS (tj. umowy pozwalające na zachowanie statusu pracownika).
W ramach tego priorytetu będą finansowane szkolenia na zasadach dotyczących kursów, realizowanych na podstawie rozporządzenia w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
- Priorytet szósty – wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
UWAGA!!!
Składany wniosek musi mieścić się w obszarze przynajmniej jednego z priorytetów.
- Umowy z pracodawcami zawierane będą do momentu wyczerpania przyznanego limitu.
- Pracodawca może wnioskować o dofinansowanie ze środków KFS jeszcze nierozpoczętej formy kształcenia.
- Kształcenie, o które wnioskuje pracodawca musi rozpocząć się w tym samym roku kalendarzowym, w którym złożono wniosek (środki KFS są przyznawane na dany rok budżetowy).
- Środki KFS powinny być wydatkowane w tym roku, na który zostały przyznane.
- Urząd nie finansuje ze środków KFS kształcenia ustawicznego pracodawcom zamierzającym samodzielnie realizować usługi edukacyjne dla swoich pracowników.
- Urząd finansuje kształcenie ustawiczne odbywające się wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
- Koszty dojazdu, wyżywienia i zakwaterowania w związku z kształceniem ustawicznym nie podlegają finansowaniu ze środków KFS.
II. Zakres i wysokość wsparcia pracodawcy środkami KFS.
- Pracodawca może otrzymać środki KFS na sfinansowanie działań obejmujących:
- W 2019 roku PUP nie będzie finansował badań lekarskich i psychologicznych oraz ubezpieczenia NNW związanego z udziałem w kształceniu.
Możliwe jest dofinansowanie jednej formy pomocy (szkolenie lub studia podyplomowe w stosunku do jednego pracownika do wysokości 300 % przeciętnego wynagrodzenia w danym roku.
- Pracodawca może otrzymać środki z KFS na finansowanie :
- 100% kosztów kształcenia ustawicznego, jeżeli należy do grupy mikroprzedsiębiorców, nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.
3. Zgodnie z art.43 ust.1 pkt 29 lit.c ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2018r. poz.2174, ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku, od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień ( DZ. U. z 2018r. poz. 701) kursy i studia podyplomowe realizowane w ramach wsparcia KFS są zwolnione od podatku od towarów i usług.
III. Zasady składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie kształcenia.
- PUP niezwłocznie po uzyskaniu decyzji o limicie środków KFS ogłasza na tablicy informacyjnej w siedzibie Urzędu oraz w postaci elektronicznej z wykorzystaniem stron internetowych Urzędu nabór wniosków pracodawców o przyznanie środków z KFS na dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego.
rozpatrywaniu wniosków oraz wyznacza termin rozpoczęcia i zakończenia naboru
wniosków.
Nabór jest powtarzany do wyczerpania przyznanego limitu środków.
- Tryb naboru wniosków opisany w pkt. 1 stosuje się także do naboru wniosków
o przyznanie środków z rezerwy KFS. - Pracodawca zainteresowany uzyskaniem dofinansowania składa wniosek najpóżniej 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia kształcenia objętego dofinansowaniem na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do ,,Zasad…"'.
- Planowane działania nie mogą rozpocząć się wcześniej niż po zawarciu między urzędem a pracodawcą umowy o finansowanie kształcenia ustawicznego pracodawcy lub pracowników.
- Rozpatrywaniem i opiniowaniem wniosków zajmuje się powołana Zarządzeniem Dyrektora PUP w Sierpcu komisja ds. oceny wniosków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
- Wniosek podlega ocenie formalnej, a następnie merytorycznej.
- Rozpatrywane będą wnioski złożone wraz z załącznikami w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o naborze.
- W przypadku nieprawidłowo wypełnionego wniosku wzywa się pracodawcę do jego poprawienia w terminie nie krótszym niż 7 i nie dłuższym niż 14 dni.
- Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia w przypadku:
- niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie lub
- niedołączenia wymaganych załączników (wymienionych w formularzu wniosku).
- Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
- zgodność dofinansowanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania KFS w 2019r.;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
- w przypadku kursów - posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudniania osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem przydzielonych limitów.
- Wnioski rozpatrywane są w terminie 30 dni od daty ich złożenia. PUP powiadamia wnioskodawcę w formie pisemnej o sposobie rozpatrzenia wniosku.
- W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku pracodawca otrzymuje informację wraz z uzasadnieniem. Odmowa nie podlega odwołaniu.
- W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku Starosta zawiera z pracodawcą umowę o finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracodawcy i pracowników. Umowa o dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego dla pracodawcy
i pracowników może zostać zawarta tylko na działania wymienione w art.69a ust.2
pkt 1 ustawy, które jeszcze się nie rozpoczęły. - U pracodawcy może być przeprowadzona kontrola w zakresie przestrzegania postanowień zawartej umowy, wydatkowania środków KFS zgodnie z przeznaczeniem, właściwego dokumentowania oraz rozliczania otrzymanych i wydatkowanych środków. Kontrolujący ma prawo żądać danych, dokumentów i wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli.
- Finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy udzielane pracodawcom, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu prawa konkurencji Unii Europejskiej stanowi pomoc de minimis. W związku z tym pracodawca składa stosowne zaświadczenia lub oświadczenia
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz.U. z 2018r. poz .1265 z póź.zm.).
- Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego ( Dz.U. z 2018r., poz.117).
________________________________________________
* Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność - w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz. U z 2016r. poz. 963) - uważa się: małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka, dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności.
UWAGA:
- utrzymana jest zasada, że dopiero po zaangażowaniu wszystkich środków KFS pochodzących z tzw. limitu podstawowego, wydatkowanego zgodnie z priorytetami ministra, powiatowe urzędy mogą występować do ministerstwa o środki na realizację wniosków, które spełniają warunki określone w priorytetach przyjętych przez Radę Rynku Pracy,- przy ocenie składanych wniosków Urząd będzie brał pod uwagę zawody zidentyfikowane jako deficytowe przez ,, Barometr Zawodów'' prognozowane dla powiatu sierpeckiego na 2019 rok.